Notification

We hereby declare, that most of the photos featured in this blog, do not belong to us except for those which have a watermark of our blog address. We would gladly remove any photos from our blog, upon notification from any parties, claiming their rights on the photos. Thank you.

Sunday 7 August 2011

Tahukah Anda? : Suis Elektrik

Suis adalah peranti mekanikal yang boleh menyambung atau memutuskan litar secara manual atau secara perantaraan seperti tali. Terdapat pelbagai bentuk dan jenis suis yang dibuat dalam pelbagai kadaran arus mengikut kesesuaian penggunaannya. Bekalan talian fasa tunggal lazimnya menggunakan suis jenis kutub tunggal seperti:

* Suis satu hala

* Suis dua hala

* Suis perantaraan



Suis yang digunakan untuk mengawal lampu, kendaliannya memutus atau membuka suis secara celah mikro. Sesentuhnya membuka dengan jarak yang kecil supaya tidak mengeluarkan bunyi yang kuat ketika ditutup dan tidak menggeluarkan sela bunga api.

Suis dibuat dalam pelbagai bentuk yang kegunaannya disesuaikan mengikut sistem pendawaian. Bentuk binaan suis mengikut sistem pendawaian adalah seperti berikut:

(a) Suis jenis permukaan

(b) Suis jenis sebahagian tersembunyi

(c) Suis jenis tarik

(d) Suis jenis khusus untuk sistem konduit

2 comments:

  1. saya telah mencipta lampu suluh 3 in 1 yang terdiri daripada 2 binaan led dan satu mentol biasa

    ReplyDelete

Click On Promotions!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...