Notification

We hereby declare, that most of the photos featured in this blog, do not belong to us except for those which have a watermark of our blog address. We would gladly remove any photos from our blog, upon notification from any parties, claiming their rights on the photos. Thank you.

Thursday 11 August 2011

PERCUMA: Tips Dinding Luar : Adaptasi Warna Dan Pengaruh Konsep Siri 1

Bali Nusantara

Tips Pemilihan Warna Dinding Luar:



- Jingga adalah warna popular yang kian menjadi pilihan untuk bahagian dinding luar rumah. Terang, cerah dan menyerlah menjadikan kelebihan warna ini untuk tampil lebih menonjol.

Adunan warna jingga dan landskap

- Warna jingga selalunya dikaitkan dengan konsep Bali Nusantara. Rona jingga sebagai simbolik rona tanah ini melambangkan keaslian budaya Bali itu sendiri. Manakala jalinan bersama rona kelabu adalah diilhamkan daripada warna-warna pasir di kawasan laut Bali. Keseimbangan ini menguatkan konsep Bali yang cintakan kedamaian dan alam semula jadi.

- Gabungan warna-warna lain yang boleh menjadi pilihan ialah coklat dan hijau, dan kelompok warna-warna tanah yang semestinya mencipta kedamaian dan ketenangan.

Terang, cerah dan menyerlah

- Penggunaan bahan lain, selain tonasi warna pada permukaan dinding, seperti suntikan elemen kayu dan batu dapat memperkukuhkan gaya Bali. Begitu juga dengan struktur dan rekaan seni dan rekaan seni bina kediaman itu sendiri.

Gandingan element batu dan kayu menyemarakkan konsep tropikal


No comments:

Post a Comment

Click On Promotions!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...