Notification

We hereby declare, that most of the photos featured in this blog, do not belong to us except for those which have a watermark of our blog address. We would gladly remove any photos from our blog, upon notification from any parties, claiming their rights on the photos. Thank you.

Wednesday 10 August 2011

PERCUMA: Tips Gemilang Warna Di Dapur

Warna memainkan peranan penting dalam menaikkan seri setiap ruang pada kediaman. Tidak kira sama ada memadai dengan sekadar sedikit sentuhan warna atau suntikan menyeluruh memenuhi ruang, warna sememangnya punya peranan 'besar' dalam menata hias kediaman.

WARNA dapat dibahagikan kepada beberapa kumpulan utama. Kategori pertama ialah spektrum memberi persekitaran sejuk yang terdiri daripada biru, hijau dan kelabu. Kumpulan kedua pula terdiri daripada warna merah, jingga dan kuning, memberi kesan 'panas' pada ruang. Bagi kategori ketiga pula, warna ungu gelap, merah tua dan hitam mewakili kumpulan yang memberi kesan lebih dramatik kepada ruang. Selain kumpulan yang disenaraikan di atas, satu lagi kategori tergolong dalam jenis warna pastel iaitu 'beige', merah samar, biru lembut dan kuning pucat.

Semasa mencampurkan warna bagi menambah pilihan asas, ia perlulah merujuk kepada tiga warna utama, iaitu merah, biru dan kuning. Tiga warna utama ini bakal bertindak sebagai asas untuk pencampuran membentuk skim baru bagi pemilihan warna. Sebagai contoh, jika anda mencampurkan biru dan kuning, warna hijau akan terhasil. Ia menjadikan ketiga-tiga warna ini terletak dalam satu skim warna yang sesuai digabungkan serta dipadankan bersama. Jika mahukan warna jingga, pencampuran merah dan kuning adalah jawapannya. Oleh itu gabungan jingga, merah dan kuning adalah padanan yang harmoni untuk digandingkan.

Selain kaedah pencampuran warna yang dapat membantu dalam memilih padanan yang sesuai, pemilihan dari rona senada (rangkaian daripada jenis gelap sehingga terang) juga boleh diambil kira. Penggunaan warna daripada rona gelap ke terang daripada jenis sama disebut sebagai 'Tone to Tone'. Sebagai contoh, warna permukaan pintu dipilih daripada warna kelabu sederhana gelap, bingkai pada pintu pula adalah daripada jenis arang (lebih gelap). Bagi menyesuaikan pemilihan warna bagi keseluruhan ruang, rona senada iaitu daripada rangkaian granit boleh digabungkan untuk pemilihan kaunter kerja, manakala kemasan dinding menggunakan warna kelabu lembut dengan rona lebih terang.

Bagi melengkapkan pemilihan konsep warna, penggunaan peralatan daripada material keluli tahan karat dan aluminiu, selain rangkaian kemasan fabrik rona tanah atau natural juga terracota adalah paling sesuai.


MERAH: Gelombang Bertenaga

Menyerlah tanpa perlu berselindung. Tampil berani dan bertenaga. Warna merah 'tidak akan pernah lapuk dek hujan, malah tidak juga lekang dek panas'.



BIRU: Percikan aqua yang menyejukkan

Bukan sekadar percikan aqua, malah ia menggambarkan langit yang membiru. Sentiasa tampil bersahaja seolah-olah memberi ucapan selamat datang dan menyejukkan mata yang memandang.



JINGGA: Terang yang girang

Umpama bakul yang dipenuhi buah oren segar, ia menyuntik warna terang lagi girang. Jingga tampil bergaya memberi inspirasi girang memenuhi ruang.



HIJAU: Kesegaran yang menenangkan

Mahukan suasana santai umpama berkelah? Pilihan warna hijau tentu sesuai memenuhi ruang dapur anda. Sentiasa tampil segar, tentunya 'jiwa' yang kacau telah dapat ditenangkan.



1 comment:

  1. http://alongtt.blogspot.com25 March 2012 at 12:23

    ok juga..bnyak tip di sini yer

    ReplyDelete

Click On Promotions!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...