Notification

We hereby declare, that most of the photos featured in this blog, do not belong to us except for those which have a watermark of our blog address. We would gladly remove any photos from our blog, upon notification from any parties, claiming their rights on the photos. Thank you.

Saturday 16 July 2011

PERCUMA: Tips 8 Gaya Kamar Mandi & Jakuzi (Siri V)

O5. Pengaruh Klasik Dan Purba

Empayar Majapahit yang sangat terkenal dengan ukiran lagendanya cukup banyak memberi pengaruh kepada kita tentang dunia dewa-dewi. Ilham empayar lama seperti ini merupakan satu lagi idea yang boleh dicuba. Nilai romantisme kamasutra, hikayat Ramayana dan Sita Dewi antara elemen yang sinonim dengan pengaruh Hindu ini. Bagi mereka yang menyukai ukiran klasik atau purba, boleh mewujudkan kamar jakuzi anda laksana kolam bangsawan atau seindah kamar bersiram diraja.



# Mungkin agak keterlaluan jika anda mengadaptasi kembali gaya ukiran ini yang dianggap terlalu halus dan tidak sesuai dengan gaya masa kini. Pun begitu, anda boleh menjadikannya ala bahan artifak yang masih boleh diguna-pakai atau sekadar bahan hiasan.

Kemasan putih dan mewah


# Kemasan mewah dengan permukaan licin seperti marmar putih atau hitam sudah memadai untuk menyerlahkan konsep ini. Mainan cahaya ala 'wall washing' atau 'up light' perlu bagi menjadikan ukiran ini lebih menyerlah dan mencuri tumpuan. Laksana misteri yang tidak mungkin diselongkar.

Elemen Hiasan Klasik Purba

# Sebagai mana jakuzi lain, adalah lebih elok jika biarkan jakuzi ini pada kedudukan luar kediaman seperti di pinggir kolam atau ruang peribadi yang bebas daripada bumbung. 

Ruang Jakuzi yang privasi


# Pesona alam ini juga antara tarikan utama yang menampakkan sentuhan seni bin purba dikekalkan demi menikmati seni bersiram sejak dahulu kala.

Pesona Alam


SARANAN PENGUBAHSUAIAN:-

## Jika anda enggan membiarkan jakuzi terlalu kosong, cuba bina pergola dan biarkan tumbuhan memanjat menjalar di atasnya. Suasana redup dan tumbuhan menjalar juga boleh memberi bentuk visual yang cukup mengagumkan.

Kamar mandi di kawasan lapang berbumbung

## Bina aliran air yang terlindung umpama air mata air yang mengalir keluar melalui lubang di celah-celah artifak tersebut.

## Anda boleh membina kolah takungan atau biarkannya beberapa dalam dari paras bumi.


Haruman Diraja

No comments:

Post a Comment

Click On Promotions!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...