Notification

We hereby declare, that most of the photos featured in this blog, do not belong to us except for those which have a watermark of our blog address. We would gladly remove any photos from our blog, upon notification from any parties, claiming their rights on the photos. Thank you.

Thursday 14 July 2011

PERCUMA: Tips 8 Gaya Kamar Mandi & Jakuzi (Siri III)

O3. Adaptasi Gaya Timur Tengah


Ramai yang tidak sedar, tradisi memanjakan diri telah lama bertapak di timur tengah iaitu Turki. Ia bukan sekadar menyapu buih sabun di badan, tetapi merangkumi rawatan dan urutan. Malah, lebih dikagumi adalah seni bina timur tengah yang telah berkurun lama dipertahankan serta menjadi identiti kepada dunia islam. Kehebatan jubin bersegi dan imbangan antara cahaya dan udara menjadi pemangkin kepada kestabilan reka bentuk seni binanya. Tambahan pula, air merupakan elemen penting di dalam Islam untuk bersuci dan sebagainya. Mungkin menjadi kelaziman bagi ramai orang mempunyai jendela yang begitu luas di kamar mandi atau jakuzi. Tetapi, anda sebenarnya masih mempunyai pelbagai cara untuk bermain dengan bukaan jendela.


Tradisi hiasan mewah timur tengah



+ Selalunya reka bentuk seni bina ala Timur Tengah banyak bermain dengan potongan bermotif bintang, heksagon, dan kemewahan bunga-bungaan.





++ Pilih tembikar kecil atau piring sabun mahu pun bekas berus gigi daripada bahan porselin yang berwarna-warni, sama ada bermotif flora atau geometri.

Tembikar pelbagai rona warna sebagai hiasan kamar mandi




+++ Tambahkan cermin muka yang agak besar dan berbingkai mewah bagi menggambarkan kemewahan istana Maharani.

Cermin: Menambah gaya mewah kamar mandi konsep timur tengah

++++ Ruang kamar jakuzi seperti ini boleh menempatkan pokok yang agak besar saiznya di dalam pasu bagi mewarnai lagi ruang dan menampakkan rasa semula jadi pada jakuzi.

Pohon Rimbun dan Besar sebagai elemen hiasan


+5 Selain fungsinya menyediakan ruang lebih indah dan merimbun, sekurang-kurangnya dapat menutup sedikit aktiviti yang berlaku di dalam kamar.


SARANAN PENGUBAHSUAIAN:-

oi. Gunakan kaca berkabut jika tidak mahu aktiviti anda di kamar mandi dapat dilihat dari luar.

Cermin Kabut, pemisah ruang dan pelindung privasi

oii. Kini, teknologi kaca boleh dilaraskan sama ada memilih jenis jernih (untuk menikmati pemandangan di luar) atau berkabut (untuk mendapatkan privasi).

oiii. Pilih bekas kaca berwarna (ikut berdasarkan konsep warna kamar mandi anda) untuk mengisi kelengkapan mandian seperti sabun, putik kapas, syampu, perapi, malah kelip atau barang kemas atau barang kemas sebelum mandi.

ov. Jangan lupa menempatkan bau-bauan kerana ia mampu membentuk pengaruh konsep kamar mandi sebagai mana yang diimpikan.

Wangian di kamar mandi





Jakuzi



No comments:

Post a Comment

Click On Promotions!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...