Notification

We hereby declare, that most of the photos featured in this blog, do not belong to us except for those which have a watermark of our blog address. We would gladly remove any photos from our blog, upon notification from any parties, claiming their rights on the photos. Thank you.

Sunday 26 June 2011

PERCUMA: Tips Pemilihan Hud Di Ruang Dapur Anda!

Tips Pemilihan Hud

1. Pemilihan model dan rekaan perlu diteliti supaya penggunaan hud di dapur memberikan kesan maksimum bagi menggelakkan kawasan dapur kotor akibat percikan minyak.

Kerja pembersihan lebih mudah dengan penggunaan hud

2. Jika bercadang menggunakan hud untuk tempoh lama, sentiasa pastikan sama hud yang digunakan itu masih boleh berfungsi dengan sempurna atau tidak. Seelok-eloknya, ia diservis setiap dua tahun.

Pemilihan hud perlu bersesuaian dengan kabinet dapur


3. Ada model yang mempunyai sistem penyedutan angin dan minyak menggunakan sistem penapisan. Tapisan melalui sistem ini perlu ditukar mengikut keperluan bagi memastikan ia mampu menyedut dan menyerap secara berkesan.


Evolusi Teknologi Hud Dapur

Pelaburan beribu-ribu ringgit bagi mengubahsuai dapur pasti tidak berbaloi jika setiap kali anda memasak, kekotoran terutama minyak, gris dan asap melekat di setiap sudut akibat gagal disalurkan dengan baik. Oleh itu, sebuah dapur cantik dengan pilihan reka bentuk kabinet moden serta menarik tidak memberi makna tanpa dipasang hud atau corong asap yang fungsinya tidak boleh dipandang remeh.

* Padanan hud pada reka bentuk binaan

Rekaan ruang dapur perlu diberi perhatian semasa memilih hud dapur. Dapur yang mempunyai keluasan terhad memerlukan hud yang lebih kecil bagi menggelakkannya kelihatan sempit dan sesak. Bahan binaannya mestilah tidak berat dan mudah dialihkan.

* Spesifikasi Teknologi Hud

Hud Jenis 'Chimney'


Keistimewaan hud ialah kipas penyedut yang mempunyai rekaan seperti kipas turbo enjin kapal terbang diakui dapat memberikan daya sedutan berkesan bagi memerangkap minyak, wap dan asap ketika memasak. Kipas diperbuat daripada bahan yang tidak membenarkan minyak melekat pada permukaannya itu memudahkan pembersihan dengan semburan air sahaja. Liang kipas alat ini mempunyai jarak 25 sentimeter dari dinding dapur secara tidak langsung dapat melindungi keseluruhan bulatan kuali besar.

* Bunyi Hud Pengaruhi Kualiti

Hud yang berkualiti tinggi beroperasi dengan senyap walaupun dengan penggunaan dalam kadar yang maksimum. Anda seharusnya peka bahawa bunyi kuat yang dihasilkan bukan bermakna hud anda berkeadaan baik dan beroperasi maksimum. Tahukah anda? Lebih senyap hud bekerja maka lebih berkualiti hud tersebut. Hud yang baik seharusnya beroperasi dengan kadar lebih senyap kurang daripada 57 db (desibel).

* Kemudahan Paparan Digital

Hud dengan teknologi digital


Operasi hud menjadi lebih mudah untuk difahami dan dikendalikan dengan paparan digital. Pengendalian menjadi lebih efektif dengan paparan maklumat tersebut.

* Pengesan Kebocoran Gas dan Kawalan Kepanasan

Hud yang dilengkapi pengesan gas dan kepanasan, anda hanya perlu meninggalkannya dalam keadaan 'Auto Mode'. Ia akan terpasang secara automatik dengan kuasa sedutan apabila mengesan sebarang kebocoran gas. Pengesan akan mengeluarkan bunyi penggera kecemasan. Ciri-ciri ini dapat mempertingkatkan tahap keselamatan di kediaman anda. Sistem pintar yang dipasang pada hud boleh mengesan dan mengawal kepanasan yang diperlukan berdasarkan kesesuaian dengan tahap kepanasan semasa memasak.

* Sistem Penggera

Penggera berfungsi membantu anda menentukan masa yang tepat untuk penyediaan makanan. Tidak perlu lagi risau masakan menjadi hangus kerana sistem penggera berbunyi sebagai peringatan kepada anda. Sistem ini turut dilengkapi dengan fungsi penangguhan masa membolehkan anda menentukan masa untuk menutup hud secara automatik setelah minyak dan asap diserap. Alat penggera itu boleh berfungsi memberi peringatan kepada pengguna setiap kali mereka mengukus atau memasak sesuatu. Ada kala pengguna terlupa apa yang dimasak menjadikan air rebusan kering dan boleh menyebabkan kebakaran. Dengan adanya sistem penggera ini, loceng berbunyi apabila tahap haba mencapai paras yang ditetapkan. Ia memberi isyarat kepada anda sesuatu sedang berlaku terhadap masakan dan memerlukan perhatian.

* Medium Anti Pencemaran

Hud bertindak sebagai ejen penyedut asap dan apa saja pencemaran hasil masakan di dapur. Ia menyerap asap dan kesan rembesan minyak supaya tidak melekat pada dinding atau lantai jubin dapur. Hud berfungsi meringankan kerja memasak kerana dapat menyerap asap, minyak berlebihan, bau yang kuat, wap panas dan bahan pencemaran lain di dapur.

* Pilihan Hud

Bergantung kepada kapasiti penggunaan, pilihan hud perlu sesuai dengan saiz dapur dan kegunaan harian. Jika sering memasak dengan kapasiti tinggi, pastinya penggunaan hud perlu dipilih daripada jenis berkuasa tinggi. Motor pada hud berkenaan mampu menjalankan tugasnya setiap kali memasak. Motor berkuasa tinggi mampu menyedut asap dengan berkesan.

* Fungsi Hud

Selain berfungsi sebagai penyedut asap, hud dapur turut dilengkapi sistem perangkap minyak yang memisah dan mencairkan minyak dengan bahan tercemar lain, sebelum dialirkan kepada bekas khas menyimpan kekotoran itu. Ada beberapa jenis hud sama ada ia dibersihkan secara manual dengan alat penapis khas atau hud dikendalikan melalui alat kendalian khas yang menjalankan tugas pembersihan secara automatik.


Hud boleh menggelakan pencemaran di ruang dapur



2 comments:

  1. nak tanya dapur hud yang jenama izoton elok tak.

    ReplyDelete
  2. Hud yang bagus brand apa yea..yang ada ciri2 keselamatan dan sebagainya

    ReplyDelete

Click On Promotions!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...