Notification

We hereby declare, that most of the photos featured in this blog, do not belong to us except for those which have a watermark of our blog address. We would gladly remove any photos from our blog, upon notification from any parties, claiming their rights on the photos. Thank you.

Tuesday 28 June 2011

PERCUMA: 10 Tips Dekorasi Bilik Tidur

o1. Seelok-eloknya, jarak antara sisi kiri dan kanan dari katil adalah sekurang-kurangnya dua kaki hingga satu kaki sembilan inci lebar. Ini membenarkan anda menempatkan kabinet sisi dan pergerakan yang lain, selain memberi ruang pada pintu almari ketika dibuka.

Pastikan terdapat ruang untuk sebarangan pergerakan dan aktiviti di sekitar katil anda


O2. Jika anda seorang yang gemar membaca sebelum tidur, pilih lampu meja agak tinggi yang terendaknya hampir sama paras dengan kedudukan tangan anda semasa membaca.

Gemar membaca sebelum tidur? Pastikan anda menyediakan pencahayaan yang cukup


O3. Elakkan memilih terlalu banyak lampu terutama daripada jenis mentol kerana ia akan menjadikan kamar anda agak panas dan kurang selesa.

O4. Perabot sedondon ada kala membosankan. Seperti ruang tamu, kamar akan lebih kelihatan lebih bersahaja jika suai padan di dalam konsep yang sama dilakukan.

Pastikan penataan ruang kamar anda mendamaikan dan memberi keselesaan untuk anda berehat


O5. Kemasan lembut banyak membantu mencantikkan ruang. Sekiranya anda inginkan corak flora, cubalah corak yang mempunyai latar belakang putih. Bunga yang terhasil akan kelihatan lebih bermaya dan tidak terlalu menyesakkan mata.

O6. Adalah lebih elok jika anda menyediakan enam hingga lapan buah bantal bagi sebuah katil yang agak besar bagi mendapatkan keselesaan.

O7. Pastikan anda memilih bantal yang bersesuaian dengan karakter tidur anda. Jika anda gemar tidur terlentang, pilih bantal yang agak lembut dan mempunyai kontor lengkuk leher dan kepala. Manakala jika anda gemar tidur mengereng cari bantal yang agak keras dan mampu memberi sokongan terhadap kedudukan kepala yang menerima tekanan yang agak tinggi di posisi ini.

O8. Sama ada katil besi atau kayu, kepala katil merupakan teraju utama di dalam menentukan sebuah konsep kamar beradu. Jadi, sebaiknya jika anda memilih kepala katil kayu, pastikan yang lainnya juga dibina daripada material yang sama. Begitu juga sebaliknya.

Beri tumpuan dalam pemilihan material bagi katil anda

O9. Putih merupakan warna popular bagi kemasan lembut untuk katil dan sebagainya. Pun begitu, anda masih boleh memilih warna lain tetapi pemilihan rona yang lembut membantu memberi terapi kepada kita.

Putih: Rona warna selamat untuk kamar beradu


1O. Kapas merupakan material terbaik bagi kemasan lembut untuk cuaca yang panas dan lembap seperti negara ini. Kapas juga memberi keselesaan daripada geseran tubuh dengan material. Kini, fabrik kapas dikenakan hiasan sulaman dan teknik jahitan yang menarik bagi tujuan perkahwinan atau sekadar menyambut tetamu dan lain-lain. Fabrik satin yang berkilau dan berwarna garang ada kala memberi sentuhan yang tidak seberapa dan agak kurang praktikal bagi kita yang tinggal di kawasan panas lembap dan beriklim khatulistiwa ini.

No comments:

Post a Comment

Click On Promotions!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...