Notification

We hereby declare, that most of the photos featured in this blog, do not belong to us except for those which have a watermark of our blog address. We would gladly remove any photos from our blog, upon notification from any parties, claiming their rights on the photos. Thank you.

Wednesday 29 June 2011

PERCUMA: Tips Pengaruh Warna Cadar

Warna Pengaruhi Tidurmu.....

Bilik tidur adalah satu sudut yang penting dalam rumah anda. Ia adalah balasan kepada diri selepas seharian bekerja. Seharian berada di ruang lain, manjakan diri di bilik tidur. Pemilihan warna pada bilik tidur memberikan kesan terutama sekali kepada fungsi utama bilik tidur sebagai tempat beradu melepaskan lelah. Ikutilah tips berikut mengenai pilihan warna di bilik tidur anda.

(O1) Warna Pastel

Kalau warna cerah lantang berkata-kata, warna pastel dikenali sebagai warna pendiam dan damai. Bersemangat dan tenang, berupaya merawat keserabutan di fikiran. Warna pastel adalah warna cerah yang telah dilembutkan. Di bilik tidur, warna-warna pastel sesuai digandingkan dengan warna-warna cerah untuk nampak segar. Untuk gaya sofistikated, aksesori warna gelap boleh digandingkan bersama.

Supaya lebih feminin pula, campurkan ia dengan corak-corak jalur terang dan perabot moden. Warna sejuk dan pastel mampu membuatkan ruang kelihatan besar, lega dan bernafas. Ia boleh memberikan kesan kecerahan pada bilik tidur yang menggunakan perabot gelap.

Pilihan cadar dari warna pastel
Cadar rona pastel dan bercorak


(O2) Warna Cerah

Ia dikatakan nuansa yang menggoda dan optimis. Warna cerah seperti merah, fuchsia jingga daripada skim warna sitrus pada cadar boleh digunakan untuk memberikan karakter pada bilik. Ia umpama satu penegasan kepada bilik agar tampak bertenaga dan ceria. Tenaga dalam warna ini mampu memberi aura semangat untuk terus berjuang dalam hidup. Jika cadar yang mengalas tidur daripada rona cerah, apa kata gandingkan dengan warna-warna pastel atau warna neutral supaya penampilan seimbang dan tidak terlalu keras.



(O3) Warna Neutral Dan Bumi

Kalau warna garang membakar suasana, warna neutral pula memberi mood nyaman. Berempah, nuansa gelap dan neutral ini memberikan kesan dramatik. Rona-rona seperti coklat gelap, ungu gelap, maroon atau biru gelap memberikan dimensi yang berlainan kepada bilik tidur. Selain memberi karakter kepada ruang. Ia juga boleh memberikan kesan kepada ruang yang luas agar lebih menyempit. Helah ini berkesan untuk menyembunyikan ruang yang terlalu luas.

Rona Bumi
Cadar rona gelap

Cadar rona gelap dan berjalur

2 comments:

  1. warna memang penting sangat dalam semua benda.. tak semua nampak cantik kalau warna putih je..

    -----------------------
    nak ajak join ohbelog.com, komuniti blogger terbaru Malaysia..
    daftar dan dapatkan traffik free..
    http://ohbelog.com/

    ReplyDelete
  2. wah! wah!.... sangat menarik..... terima kasih Oh!Belog .... kami akan ke sana dan register! tq

    ReplyDelete

Click On Promotions!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...