Notification

We hereby declare, that most of the photos featured in this blog, do not belong to us except for those which have a watermark of our blog address. We would gladly remove any photos from our blog, upon notification from any parties, claiming their rights on the photos. Thank you.

Sunday 24 July 2011

Tahukah Anda? : Tingkap

Tingkap

Tingkap ialah satu bukaan yang dibuat pada tembok dinding. Pembinaan tingkap terdiri daripada dua bahagian utama, kerangka tingkap dan daun tingkap. Bahan-bahan yang biasa digunakan untuk membina tingkap ialah kayu, logam, plastik dan untuk panel digunakan kaca atau papan kayu. Tingkap merupakan komponen yang mustahak dalam pembinaan sesebuah bangunan. Fungsi tingkap ialah:


Jenis Tingkap

Tingkap dibahagikan kepada dua jenis:



O1. Tingkap Ram Kaca

Bagi kawasan tropika, tingkap ram kaca adalah amat sesuai digunakan kerana ia murah, kos penyenggaraan rendah serta mempunyai penglihatan sempurna. Bahagian-bahagian utama tingkap ram kaca terdiri daripada sepasang bingkai ram dan beberapa kepingan ram kaca yang dipasangkan kepada kerangka kayu. 



Bingkai ram diperbuat daripada keluli galvani yang dilapis dengan zink di permukaannya. Ia mempunyai mekanisme bergerak dengan klip yang memegang kepingan ram kaca. Bingkai ini dipasang kepada tiang jenang kerangka tingkap dengan menggunakan skru. Saiz bingkai adalah bergantung kepada bilangan kepingan ram kaca. Untuk kegunaan biasa, saiz yang sesuai adalah di antara 4 keping ram sehingga 12 keping ram. 

Jadual menunjukkan bilangan keping ram berhubung dengan tinggi bingkai:



Saiz ram kaca ialah 150mm lebar dan 5mm tebal, panjangnya adalah mengikut luas bukaan kerangka. Untuk mengurangkan masa dan pengunaan bahan, sepasang bingkai ram boleh dipasang menjadi jenang di antara dua tingkap, tetapi hanya sesuai bagi tingkap yang setinggi 8 keping ram. Sambungan ini dilakukan dengan menggunakan 'skru penjodoh' atau 'coupling'. 


O2. Tingkap Berbingkai Kaca

Daun tingkap ini terdiri daripada panel kaca dipasang kepada kerangka kayu. Kerangka ini disambungkan dengan tanggam lubang dan puting. Sisi bingkai dan susur atas dibuat daripada kayu berukuran 50mm x 44mm dan susur bawah berukuran 75mm x 44mm. Di sekeliling kerangka dibuatkan tetingkat untuk menerima panel kaca. Di sebelah dalam dipasang kumai untuk menahan panel kaca. 




4 comments:

  1. di mana showroom ? reply melaui sms k 012 9717971


    mohammad ali

    ReplyDelete
    Replies
    1. di mana showroom ? ada catalogue ? reply via sms to 0129717971

      Delete
  2. di mana showroom ? reply melaui sms k 012 9717971


    mohammad ali

    ReplyDelete

Click On Promotions!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...