Notification

We hereby declare, that most of the photos featured in this blog, do not belong to us except for those which have a watermark of our blog address. We would gladly remove any photos from our blog, upon notification from any parties, claiming their rights on the photos. Thank you.

Sunday 5 June 2011

Tahukah Anda? : Jenis-jenis Batu Bata

Dinding atau tembok bata biasanya menjadi bahan isian (infill) kepada dinding terutama kepada struktur kerangka. Dinding yang menerima beban menggunakan tembok dinding luaran dan juga kadang-kala dalaman sebagai dinding struktur. Jenis-jenis bata boleh dikategorikan kepada bahan asal ianya diperbuat atau jenis kegunaannya. Bahan-bahan untuk dinding yang biasa digunakan ialah bahan kayu-kayuan, logam, konkrit tetulang, batu-bata, blok simen konkrit dan lain-lainnya.

a. Batu-bata Biasa (Ordinary Brick)

Batu-bata jenis ini diperbuat daripada campuran tanah liat atau simen-pasir.

i. Bata daripada campuran tanah liat diperbuat melalui proses mesin dan dawai pemotong mengikut kehendak Piawai Malaysia MS76. Digunakan untuk kerja binaan umum dan pengisian kepada kerangka struktur.

ii. Bata campuran tanah liat dan simen pasir mengikut ukuran nominal seperti berikut:
  

Panjang (mm)
Lebar (mm)
Tebal (mm)
225 +/- 3.2
113 +/- 1.6
75 +/- 1.6








b. Batu-bata Permukaan (Facing Brick)

Diperbuat daripada bahan campuran tanah liat yang bemutu atau juga simen dan bahan pasir dan bahan tambahan (additives). Digunakan sebagai kerja kemasan dan hiasan kepada dinding yang tidak berlepa.





c. Bata Tahan Api (fire brick)

Diperbuat daripada campuran tanah liat bermutu dan bahan tambahan yang lain. Digunakan untuk binaan kerja-kerja tahan panas dan jemuran terutama tempat pembakaran seperti corong api (fire flue).





d. Bata Kejuruteraan (engineering brick)

Diperbuat daripada tanah liat bermutu dan bahan tambahan. Digunakan untuk kera-kerja binaan yang berat dan memerlukan kekuatan bebanan yang besar, padat dan tidak serap air. Digunakan pada kerja-kerja kejuruteraan bawah tanah yang menerima beban yang tinggi sebagai struktur utama atau struktur dinding yang terdedah kepada kesan cuaca dan suhu yang berbeza.





2 comments:

  1. Hye,sorry for asking such as this thing because i'm trying to make some research. Does brick is made of cement and waste material such as cement+coconut shell has exist?

    ReplyDelete

Click On Promotions!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...