Notification

We hereby declare, that most of the photos featured in this blog, do not belong to us except for those which have a watermark of our blog address. We would gladly remove any photos from our blog, upon notification from any parties, claiming their rights on the photos. Thank you.

Monday 27 June 2011

PERCUMA: 5 Faktor Sebelum Memilih Kemasan Tingkap

Tingkap adalah elemen terpenting dalam proses pembentukan sesebuah kediaman. Fungsinya tidak hanya sebagai pelengkap kepada struktur rumah, malah lebih daripada itu. Binaan tingkap yang bersesuaian dengan lokasi dan kedudukan rumah memberi kesan kepada keseluruhan suasana dan kehidupan pemilik. Sekiranya ingin mendapatkan khidmat daripada pereka bentuk dalaman profesional, asas kepada rekaan dan fungsi binaan tingkap perlu diketahui terlebih dahulu. Komunikasi dan interaksi yang berkesan antara kedua-dua pihak dapat membantu memberikan hasil yang diinginkan.

Beberapa perkara perlu diberikan perhatian dalam mengubah suai atau memilih kemasan tingkap:

1. Adakah ruang atau bilik yang dipilih mempunya jumlah cahaya mencukupi?

* Sekiranya anda berpuas hati dengan sumber cahaya yang memasuki sesebuah ruang atau bilik, anda perlu memilih jenis rawatan atau kemasan terbaik untuk mengawal kemasukan cahaya tersebut.
* Utamakan kemasan tingkap yang mempunyai beberapa lapisan. Sebaiknya, pilihlah fabrik jenis beralun. Reka bentuk fabrik juga adalah faktor yang membantu mengawal kandungan cahaya yang boleh diolah sama ada dalam bentuk formal atau tidak formal.

Ubahsuai permukaan tingkap untuk mengoptimumkan kemasukan cahaya



2. Kemasukan cahaya yang tidak mencukupi?

* Pemilihan langsir daripada pilihan fabrik ringan dan jarang seperti 'sheer' adalah terbaik. Sekiranya anda inginkan suasana ruang lebih formal, seboleh-bolehnya pastikan kemasan tingkap yang dipilih dapat mengawal cahaya sepenuhnya.

Gunakan langsir dari jenis 'Sheer' untuk tingkap yang mempunyai keluasan terhad


3. Kedudukan atau rekaan tingkap yang tidak seimbang?

* Anda boleh memilih untuk menggantung langsir atau kemasan tingkap seperti pilihan fabrik atau bidai pada bahagian atas tingkap, iaitu pada ketinggian enam inci.
* Sekiranya saiz tingkap terlalu kecil, pastikan anda boleh menggantung fabrik untuk membolehkannya melindungi bahagian tepi tingkap.
* Perlu diingat, anda memerlukan permukaan dinding yang mencukupi bagi memastikan gantungan fabrik pada bahagian atas tingkap.

Penggunaan Bidai, Satu alternatif untuk kemasan tingkap


4. Kenal pasti konsep atau stail dekorasi bilik.

* Sentiasa pastikan kemasan dan reka bentuk tingkap adalah bersesuaian dan sepadan dengan konsep atau gaya dekorasi ruang pilihan.
* Sekiranya ruang adalah berbentuk formal, anda perlulah memilih fabrik yang lebih panjang sehingga mencecah ke aras lantai dan disertakan bersama pilihan fabrik berkualiti dengan rekaan kemas dan rapi.
* Bagi ruang tidak formal, pilihan fabrik yang tergantung pada paras tingkap dapat membantu ruang tampil menarik.


5. Peruntukan kewangan.

* Jumlah bajet adalah penentuan kepada pemilihan jenis dan kualiti fabrik untuk menggayakan stail atau rekaan pilihan.
* Sekiranya peruntukan adalah besar, anda berpeluang untuk membuat pelbagai pilihan fabrik dan kemasan yang berkualiti dan terbaik.
* Andainya peruntukan adalah terhad, pilih kemasan yang berpadanan dengan jumlah peruntukan yang telah anda peruntukan. Pemilihan langsir singkat sebagai contoh hanya memerlukan kuantiti fabrik yang kecil. Anda cuma perlu mengolah kreativiti untuk memilih corak dan motif yang mampu menampilkan kemasan tingkap yang lebih menyerlah.

Fabrik langsir yang mewah dan eksklusif


2 comments:

  1. x sabo nak ada rmh sendiri....

    ReplyDelete
  2. Jangan lupa hubungi EMES Engineering untuk kerja-kerja renovasi bila dan ada rumah nanti yer Sourblock .... TQ

    ReplyDelete

Click On Promotions!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...