Notification

We hereby declare, that most of the photos featured in this blog, do not belong to us except for those which have a watermark of our blog address. We would gladly remove any photos from our blog, upon notification from any parties, claiming their rights on the photos. Thank you.

Monday 15 August 2011

PERCUMA: Tips Ruang Balkoni Dan Laman

Kehadiran sebuah taman hijau yang kecil di kediaman mendekatkan anda dengan alam semula jadi. Peranannya untuk mengurangkan ketegangan minda dan mampu menjadi terapi yang menenangkan. Ruang tanah yang sempit atau balkoni bersaiz kecil jangan dipersia-siakan. Berikut adalah beberapa tips untuk membina halaman kecil dan balkoni menarik.


* Walaupun ruang kecil, anda masih boleh mewujudkan elemen air pada halaman atau balkoni. Caranya ialah dengan memilih binaan bersaiz kecil. Untuk diletakkan di bahagian balkoni, anda perlulah memilih elemen daripada material plastik atau kayu yang tidak terlalu berat.

* Elakkan memilih peralatan seperti kerusi halaman atau buaian yang bersaiz dempak.



* Pilihlah tanaman berpasu yang kecil agar balkoni atau halaman tidak nampak sesak namun masih kekal menarik.


* Pasu gantung adalah alternatif terbaik sebagai hiasan di ruang balkoni yang sempit. Ia menjimatkan ruang untuk menempatkan pasu-pasu yang bersaiz besar.

Penggunaan rak juga dapat menjimat ruang sempit balkoni

SARANAN HIASAN:

- Berkreatiflah dengan mewujudkan suasana dramatik di waktu malam di balkoni kecil anda. Pasangkan lampu pada bahagian belakang pasu-pasu atau 'water feature' anda. Bayang-bayang yang terhasil akan mewujudkan mood yang menarik dan 'cosy'.

Unsur 'Water Feature' di ruang balkoni.


No comments:

Post a Comment

Click On Promotions!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...